Kun Luther
naulasi lokakuun 31. päivänä Wittenbergin
linnankirkon oveen 95 teesiä aneita vastaan, hän ei aavistanut tekonsa
maailmanhistoriallista merkitystä. Hän odotti asiallista keskustelua ja toivoi,
että kirkko omasta aloitteesta kävisi räikeänä rehottavan epäkohdan kimppuun. Miten voitiin muka
rahalla välittää syntien anteeksiantoa? Miten voitiin uskoa aneenmyyjien
mainoslauseeseen ” kun kolikko kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen
vilahtaa!”
Teeseistä ei
ole jälkipolville jäänyt ainuttakaan kappaletta, mutta runsaasti kopioita ja
käännöksiä. Luther oli joka tapauksessa hetkessä kuuluisa. Naulaamisen hetkestä
lasketaan myös protestanttisten kirkkojen lähtölaukaus.
Yksin
uskosta
Jo ennen
Lutheria oli käyty katolisen kirkon epäkohtien kimppuun. Wycliff ja Hus, jotka
pyrkivät kirkon uudistamiseen, olivat
kokeneet kolkon kohtalonsa. Teesien
ilmestymisen aikoihin Luther luennoi Roomalaiskirjettä. Sen johdantosäkeistä
hän löysi reformaatiota kuuluttavan teeman: ”Uskosta vanhurskas saa elää”
(1:17). Hän sijoitti pitkin matkaa muistiinpanoihinsa
kärkeviä kommentteja arvohenkilöiden tietämättömyydestä ja ahneudesta. Vielä
radikaalimpaa oli asettuminen kirkon
vuosituhantista saarnaperinnettä vastaan. Lutheria innoitti syventynyt oivallus
Jumalan armosta: pelastus tulee osaksemme yksin uskosta, pelkästä armosta.
Tätä
ohjelmaansa Luther joutui puolustamaan Wormsin valtiopäivillä. Kun häntä
varoitettiin matkasta, Luther vastasi
uhmakkaasti: ”Minä menen sinne, vaikka siellä olisi yhtä paljon perkeleitä kuin tiiliä
katoilla.” Lutheria pyydettiin ”ilman sarvia ja hampaita” sanomaan,
peruuttaisiko hän opetuksensa. Luther ei peruuttanut sanaakaan. Tilanne kääntyi
vaaralliseksi. Pelastukseksi tulivat ystävät, jotka saattoivat Lutherin Wartburgin
linnaan. Siellä hän pani alulle
Uuden testamentin kääntämisen saksan
kieleen. Käännös valmistui 1522, maksoi hevosen hinnan – mutta tuli heti
loppuun myydyksi.
Vaimoksi
luostarista ryöstetty nunna
Vuonna 1523
muuan Lutherin ystävä saapui Wittenbergiin mukanaan yhdeksän nunnaa, jotka Lutherin
vapauspuheiden innoittamina olivat
karanneet luostarista. Heistä Katharina
von Bora päätyi Lutherin talouteen. Juhannuksena 1525 vietettiin Katariinan (Käthen) ja Martin häitä.
Perheeseen syntyi
3 poikaa ja kolme tytärtä. Kovin paljon tietoa lapsista ei ole. Tyttäristä vain
yksi eli aikuiseksi. Keskimmäisestä pojasta odotettiin turhaan isän työn
jatkajaa, sillä yliopiston sijasta hän viihtyi kapakoissa ja kuoli nuorena. Vanhin
poika, Hans luki lakia ja nousi kanslianeuvoksesi. Nuorimmasta, Paulista valmistui arvostettu lääkäri.
Vuonna 1546
Luther lähti rauhanvälitystehtävissä synnyinkaupunkiin Eislebeniin. Halvauskohtaus yllätti hänet, ja hän kuoli
aamulla 1 8.2.
Ahkera
kynämies
Lutherin
kirjallinen tuotanto on valtava. Muistan jo varhain päivitelleeni Teologisen tiedekunnan
kirjastossa Lutherin koottujen teosten määrää. Valitettavasti Lutherin
toiminnassa on monia mustia pilkkuja esim. hänen sokeutensa
juutalaiskysymyksessä. Kaikesta
huolimatta hänen jättämänsä perintö kirjallisessa toiminnassa sekä kirkollisessa
perinteessä on hämmästyttävän laaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti