Raamatuntutkija Lars
Aejmelaeus avasi taas keskiviikkoaamun 7.10. hartaudessa selkeästi apostoli
Paavalin hämäräksi miellettyjä
raamatunkohtia. Mitä taisteluja kirkossa onkaan ristiriitaisiksi koetuista
apostolin sanoista käyty! 1. Korinttilaiskirjeen 14. luvussa hän opettaa, että
”naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa” ja ”naisen on sopimatonta
puhua seurakunnan kokouksessa”. Puhuja muistutti siitä yksinkertaisesta ja
selvästä periaatteesta, että ensin on katsottava, missä tilanteessa moinen
opetus on annettu. Kun katsoo jakson alkua, sieltä saadaan tulkinnan avain: Järjestys seurakunnan kokouksissa. Hetkeä
aiemmin hän varoittaa kaikkien yhtä aikaa puhumasta – ei kuorossa huutamista
vaan yksi kerrallaan, hillitysti, kaikille ymmärrettävästi. ”Kaiken on vain
tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä”, 1. Kor. 14:39.
Paavali ei
suinkaan ollut mikään naisvihaaja. Ajatellaanpa hänen sanojaan
Galatalaiskirjeessä: ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja
vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette
yksi.” (3:28). Ei siis mitään erottelua sukupuolten välillä! Ainutkertainen
kannanotto koko vanhan ajan historiassa! Alkukirkon vaiheista me tiedämme, että
Paavali kiinnitti keskeisiin tehtäviin naisia. Myös saarnaamaan, viemään
tärkeitä viestejä kuten Foibe viemään viestiä
hänen tulevasta ensi vierailustaan mahtavaan Roomaan. Myös antiikin
hautajaisjärjestelyissä (kreik. tiasoi) naisilla oli keskeinen tehtävä.
Muistakaamme siis katsoa, missä yhteydessä ja missä tarkoituksessa kirjoittaja
sanansa lausuu.
Tässä selaan ensimmäistä suomenkielistä kokoraamaatua (Vanha kirkkoraamattu vuodelta 1642) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti